06-1919.2373 copy@josienfrinking.nl
Selecteer een pagina

5 Tips om je B&B te optimaliseren | Praktisch Organiseren | Josien Frinking

Je Bed & Breakfast optimaliseren zou voor veel eigenaren het verschil tussen hobby en business kunnen betekenen. Een B&B (Bed & Breakfast) starten kan iedereen. Je hebt er slechts een paar kamers voor nodig. In je huis. En velen doen dit. Om een (extra) inkomen te generen. Of om een zakcentje te verdienen. De kosten van de woning – bijvoorbeeld na een scheiding – te kunnen dragen. En/of uiteraard: Uit liefde voor Hospitality en gasten.

Expansieve groeimarkt

De B&B sector is een interessante sector waar ik als Business Doctor graag in werk. Het is een markt die de afgelopen jaren expansief is gegroeid. Wellicht zelfs één van de grootste groeimarkten van het afgelopen decennium. En voor mij is deze sector dubbel interessant.

Aan de ene kant omdat de sector enorm in ontwikkeling is. Daar hou ik van: Beweging. Anderzijds omdat er nog enorm veel in en aan te schaven valt. Een professionaliseringsslag valt te maken.

Impuls voor B&B optimalisatie

De B&B sector is een grote concurrent van de hotellerie: Lagere prijzen. Informele gastvrijheid. Betere hygiëne (de meeste hotels zijn helemaal niet zo schoon als we hopen en verwachten). En daarbij, in het kleinste gehucht is zelfs een B&B te vinden. Het heeft de recreatie- en overnachtingsmogelijkheden in eigen land een enorme impuls gegeven.

Van hobby naar professie

Je B&B optimaliseren kan een interessant verdienmodel zijn. Eigenaren kopen er hun huis op. Zien de B&B als investering voor de toekomst. En als pensioen en appeltje voor de dorst. Slim. Maar veel B&B eigenaren starten hobby-matig. En blijkt de B&B succesvol te zijn, dan is optimaliseren, een professionele vertaalslag maken, zeker gewenst. In velen gevallen zelfs een must.

Gasten hebben macht. En klagende gasten kunnen met een slechte recensies, het niveaugemiddelde van een B&B behoorlijk beïnvloeden. Je in het hoogseizoen een slag in de rondte werken, achter de feiten aanlopen en beloond worden met kritiek; waar doe je het dan voor?

Winstgevend potentieel bij optimalisatie

Menig B&B blijkt kostendekkend en zelfs een winstgevend potentieel te hebben. Maar er zijn er te over die vroeg of laat ingehaald worden door hun eigen succes. Zich niet realiserend dat slechts een deel, van een deel, van een deel (van een deel) de eerste 5 jaar maar overleefd. De rest valt om. Haakt af. Omdat de eigenaar niet weet hoe door te pakken. En een gestructureerde organisatie van de B&B te maken. Dat is zonde. Niet nodig.

Daarom een aantal fijne tips voor B&B eigenaren:

  1. Bepaal je positie

Hoe wil je je positioneren als B&B? Low budget? Hoger segment? Heb je daar ook echt feeling mee? Snap je wat die doelgroep en gasten verlangen en nodig hebben? Wil je bekend staan om je comfort? Wil je een beleving voor je gasten creëren? Of ze slechts een (boeren)bed bieden en de rest zoekt de gast zelf maar uit? Weet welke positie je wilt innemen en waar je heen wilt met je B&B.

  1. Ontwikkel een ondernemersmentaliteit

Ondernemen kan je leren. Veel (startende) ondernemers denken echter als een werknemer. In uren. In kosten ipv investering. In korte termijn ipv lange termijn. In beperkingen ipv mogelijkheden. Weet dat binnen 5 jaar 75% van de startende ondernemers failliet gaat of afhaakt omdat ze zich niet als ondernemers opstellen. Hun zaken niet goed voor elkaar hebben. Ondernemen kan je leren. Er zijn professionals, consultants, coaches en adviseurs die kunnen helpen om je ondernemersgeest te trainen.

  1. Kijk vanuit de gast

Je kan het nog zo leuk bedenken, maar het is de beleving en ervaring van de gast die telt. Denk altijd vanuit de gast. Waarom komt de gast bij jou? Hoe voelt hij zich bij aankomst? Wat is zijn eerste indruk? Wat zijn de wensen? Bied je wat je belooft (bvb op je website)? Wat wil de gast ervaren? En wat heeft de gast nodig? En wat nog meer?

  1. Maak een plan

Het is echt geen overbodige luxe om een meerjarenplan te maken. Om de simpele reden dat als je op reis gaat, of op vakantie gaat, je ook een plan maakt. Je maakt keuzes. Je stippelt je route uit. Je bereidt je goed voor. Met een plan weet je waar je heengaat en leg je een structuur en strategie onder je bedrijf. Een stevig fundament. Van waaruit je kan sturen en leiden. Veel fijner dan hobbyen, het hoofd boven water proberen te houden en zorgen dat je niet verdrinkt.

  1. Investeer in groei

De kosten lopen vaak voor de baten uit. Investeren is niets anders dan de optelsom maken van wat iets kost, je meer oplevert dan als je het zelf zou doen. Of niet zou doen. Investeer daarom in de juiste zaken, zoals een goede representatieve website. Een goed administratie pakket, aansluiten bij een reserveringssysteem. Investeer in een goede coach of adviseur. Investeer in je bedrijf en schrijf af. Investeer in jezelf en groei.

Naast deze tips zijn er natuurlijk nog tal van belangrijke zaken om optimaal te ondernemen en te groeien. Maar met deze basis tips maak je goeie stappen om van je Bed & Breakfast een goedlopend en winstgevend bedrijf van te maken.

Hulp nodig? Meer Grip op je bedrijf? Boek dan mijn ‘In Control of Business’ dag. Een pragmatische professionaliseringsdag met Praktisch Implementatie.